Optimaal presteren in Sport

Aandacht voor fysieke en mentale ‘zwakte’

Als ‘Sporter op weg naar de Top’ heb je de kwaliteit om je prestatieniveau steeds hoger te leggen. Hierdoor kan je steeds hogere doelen stellen en resultaten behalen.

Telkens weer zoek je de grenzen op van jouw kunnen. Soms zitten je eronder en soms eroverheen. Voor jou als sporter is het belangrijk om precies aan te voelen hoe ver je kunt gaan, zonder jezelf te overbelasten.

Optimaal presteren begint met aandacht voor fysieke- en mentale ‘Zwakte’ en niet ‘Sterkte’, zoals vaak gedacht wordt.

Aandacht voor ‘fysieke zwakte’

‘Pijn is fijn’ is in de sportwereld een vaak geroepen, maar ‘domme’ uitspraak. Als je geen pijn voelt heb je niet goed getraind of ben je in een wedstrijd niet tot het uiterste gegaan 😉

Als jij je lichaam als machine gebruikt en niet goed luistert naar wat je lichaam aangeeft, raakt je lichaam uit balans. Een overtraind lichaam wat te veel van zichzelf vraagt en te weinig herstel krijgt is meer vatbaar voor ziektes en blessures. Zo raak je achter op je training schema’s of mis je wedstrijden en dan blijven resultaten zeker uit.

Aandacht voor ‘mentale zwakte’ 

Wat lijkt te beginnen met iets fysieks als een blessure leidt vaak tot onvrede over resultaten, onzekerheid over eigen kunnen en twijfel over de sportcarrière. Ook miscommunicatie met de directe omgeving, wordt door veel sporters uit balans, vaak herkent.

Wanneer je deze neerwaartse spiraal bij jezelf herkent …….

  • Ga in gesprek met de mensen die je steunen, je familie, trainer of coach.
  • Gun jezelf de tijd te onderzoeken waardoor je steeds ‘over grenzen heen gaat’
  • Wat is het wat jouw aandacht afleidt van je lichaam en wat je voelt?
  • Op welk Moment ervaar je de meeste druk voor, tijdens of juist na een wedstrijd?
  • Waarvan heb je het meeste last? Is het puur fysiek of toch ook iets mentaal?

Kom je samen er samen met je omgeving niet uit?

  • Wil je wel mentaal sterker worden?
  • Het plezier in je sport terugvinden?
  • Ga dan op zoek gaan naar gerichte begeleiding.
  • Mentale begeleiding helpt om de controle over je sportcarrière terug te krijgen.

MindBodyFlow helpt sporters Fysiek en Mentaal weer in balans

PMA Coaching geeft inzicht in je persoonlijke triggers, die hun oorsprong hebben uit je verleden. Progressive Mental Alignment is een vraagmethodiek gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten in de werking van het brein; het Unified Brainmodel.  Aan de hand van de specifieke PMA vragen ga je begrijpen waarom je voelt wat je voelt en doet zoals je doet. Deze bewustwording geeft direct een positieve verandering in je gedrag en in je gevoel. Zo kan jij weer optimaal en ontspannen presteren.

TRE, Tension Release Exercises helpt om je lichaam te ontspannen en herstellen. Iedereen die stress ervaart heeft een verhoogde spierspanning. Dit komt omdat ons lichaam nog primair reageert op ‘gevaar’, zodat we klaar zijn om te vechten of vluchten. Onbewust zetten we als mens vaak dit overlevingsgedrag, zonder dat we het nodig hebben om te overleven. Met TRE kan je opgebouwde spierspanning makkelijk ‘ontladen’, zodat je lichaam weer ontspant en herstelt en in balans komt.

Begrijpen alleen werkt niet, je moet het ervaren om te voelen dat het werkt.

 

 

Triggers; Voelen en oplossen door los te laten

In de begeleiding wordt gebruik gemaakt van je gevoel. Je gevoel is de krachtigste graadmeter van jouw welzijn. Je lichaam vertelt je namelijk precies wanneer  jij je nog wel of niet meer prettig voelt en welke triggers de aanleiding zijn voor deze gevoelsverandering.

Bedenk dat ‘triggers’ heel persoonlijk zijn. Wat bij jou spanning oproept, wordt door anderen wellicht helemaal niet als spannend ervaren!

Als je weer ervaart hoe en waar spanning in je lichaam aanvoelt, kun je het leren loslaten. Iedereen beschikt over dit natuurlijke mechanisme. Je moet het alleen even leren toepassen.

Overtuigingen

Wat in de weg staat om ontspannen te presteren, zijn onze overtuigingen. Die hebben we zelf gecreëerd, vaak toen we heel jong waren.

Als je nu in je sportcarrière bijvoorbeeld denkt, ‘Ik moet aan de verwachting voldoen’, maar het lukt niet. Dan heb je voor je gevoel gefaald of het gevoel dat je het niet waard bent om te presteren? Deze manier van denken klopt niet meer met de werkelijkheid van Nu.

Het zijn oude gevoelens. We hebben er vooral last van op momenten van tegenslag. Onze eigen gedachten belemmeren zo onze groei, ontwikkeling en prestaties, in negatieve zin.

Wil jij optimaal presteren met aandacht voor jouw fysieke- en mentale zwakte?

 

Plan een gratis intakegesprek via skype.