Stress & Preventie op het werk
Stresspreventie begint altijd met veiligheid. Iedere medewerker moet zich veilig voelen om vrijuit te kunnen spreken.
Wat houdt iemand bezig, wat er speelt op de werkvloer of waar worstelt iemand mee waardoor het werk niet goed lukt? Hoe makkelijker ongemak of onvrede besproken kan worden hoe sneller een negatieve spiraal doorbroken kan worden.
- Soms geeft iemand zelf al aan dat de werkomgeving al een tijdje niet prettig voelt.
- Soms is er sprake van onredelijk gedrag, ogenschijnlijk zonder duidelijke aanleiding.
- Soms wordt er geklaagd over iemand anders binnen de organisatie.
- Soms meldt iemand zich ziek als gevolg van fysieke of emotionele klachten en blijft zelf een tijdje thuis.
Als werkgever is het belangrijk de eerste signalen van stress te herkennen en het gesprek aan te gaan. Zo voelt de persoon zich gehoord en wordt zich wellicht dan pas bewust dat er iets aan de hand is. Iets wat misschien niks met werk te maken heeft, maar met iets anders. Uitnodigen om open te communiceren is fijner voor uzelf en uw medewerker.
Op de pagina Stress, Burnout & Preventie leest u meer over Triggers en de noodzaak deze op te lossen.
Nu u bekend is dat triggers in het heden altijd te maken hebben met soortgelijke ervaringen uit het verleden, kunt u als werkgever al veel ellende voorkomen. Overweeg het aanbieden van een extern begeleidingstraject om te voorkomen dat stressklachten van medewerkers erger worden of uitval door burn out een feit dreigt.
MindBodyFlow kan wellicht iets voor uw bedrijf betekenen. Neem gerust contact op om te bespreken wat de mogelijkheden zijn.