Ontspannen presteren in Sport

Ben jij een Sporter op weg naar de Top?

Maar heb je vaak last van blessures die ‘te lang’ aanhouden of ‘te veel’ spanning op momenten die voor jou echt belangrijk zijn?

Herken je het volgende?

  • Voel je dat je tot veel meer in staat bent dan je nu doet?
  • Ben je fysiek sterk genoeg, maar is er iets anders is wat presteren in de weg staat?
  • Ben je wel eens bang niet aan verwachtingen te voldoen?
  • Heb je moeite met focussen op belangrijke momenten ?
  • Heb je moeite de balans te vinden in presteren en ontspannen?
  • Heb je moeite gemotiveerd te blijven in je sport?
  • Ben je bang dat blessures of andere klachten nooit meer over gaan?
  • Voel je dat je voorbereiding beter kan, maar hoe dan?
  • Ben je regelmatig onzekerheid over je eigen kunnen?
  • Pieker je vaak over randvoorwaarden om te kunnen blijven sporten?
  • Twijfel je over je toekomst of als sporter ooit aan de top te komen ?
  • Zijn de woorden mentaal of balans voor jou te vaag?

Kortom, blijven sportprestaties uit omdat je fysiek en mentaal even uit balans bent?

Als topsporter verdien je het om jouw droom waar te maken. Om optimaal en met veel plezier te kunnen blijven presteren. Wanneer fysieke- en mentale kracht elkaar versterken ben je weer in staat topprestaties te leveren.

Van ervaringsdeskundige naar coach

Vanaf mijn 14e tot 30e heb ik mijn sport (het wedstrijdzeilen) uitgeoefend met als doel om mijn Top te bereiken. Dit heeft me veel mooie pieken en diepe dalen opgeleverd. Gave reizen naar allerlei uithoeken van de wereld en mooie resultaten waar ik trots op ben.

Daarnaast waren er ook vaak gevoelens van onzekerheid en twijfel over mezelf en doelen die niet gehaald werden. Of spanning in de vorm van hoofdpijn of buikpijn of andere vage klachten op momenten dat druk om ‘te moeten presteren’ mij te veel werd.

Inmiddels vele jaren verder, weet ik dat alles de moeite waard is geweest. Mijn zeilsporttijd, 23 jaar werken in de gezondheidszorg, het grootbrengen van twee kinderen. Een burnout en daarna het volgen van allerlei opleidingen op het gebied van Coaching & Ontspanning & Massage

Coach voor sporters met spanning of burnout klachten

Het ontstaan van ziekten, zowel psychisch als lichamelijk, heeft altijd mijn aandacht getrokken. Vooropgesteld dat er persoonlijke verschillen zijn in gevoeligheid van mensen. Het ervaren van langdurige spanning of stress blijkt de belangrijkste oorzaak van zowel fysieke als mentale klachten.

Sinds 2008 begeleid ik als zelfstandig coach mensen met spanning- of burnout klachten. Mijn eigen sportcarrière met genoeg twijfel, onzekerheden, (wedstrijd)spanning, allerlei lichamelijke klachten en burnout hebben daar zeker toe bijgedragen.

Topsportmentaliteit

In je sport, werk en je verdere leven kan je een Topsportmentaliteit goed gebruiken. Gedrevenheid, doorzettingsvermogen of ‘alles heel goed willen doen’, zijn mooie eigenschappen. Maar constante twijfel over eigen kunnen, over grenzen gaan of te lang doorlopen met fysieke- of mentale klachten zou je eerder ‘verkeerde topsportmentaliteit’ kunnen noemen.

Daar waar fysieke klachten, zoals langdurige blessures, maar ook twijfel of onzekerheid over eigen kunnen, presteren in de weg staat, valt er voor veel ‘Sporters op weg naar de Top’ nog winst te behalen. Topsportmentaliteit gaat over mentaliteit, dus alles onderzoeken wat presteren in de weg staat.

Stress, de meest belemmerende factor

Stress ontstaat door activatie of triggering van onze overlevingsenergie. Onze overlevingsenergie hebben we nodig om te vechten of vluchten voor gevaar, om letterlijk te kunnen overleven. In sport wil je gecontroleerd een prestatie leveren, maar niet ongecontroleerd moeten overleven.

Groot nadeel van is stress is dat je lichaam verstart en je spieren niet meer soepel functioneren, waardoor er een grotere kans op blessures ontstaat of het niet goed herstellen daarvan. Als stress vaak of langdurig voorkomt en er te weinig ontspanning is, kan burnout ontstaan.

Activatie of triggering

Activatie of triggering beïnvloed in eerste instantie onze interne gevoelens en daarmee ons denken en gedrag. Wanneer iets uit onze omgeving ons activeert, zoals bijvoorbeeld een woord wat iemand gebruikt of een gebaar of wat iemand maakt, dan voelen we ons niet fijn.

Ook een schreeuw of een gezichtsuitdrukking kan ons uit onze concentratie halen. Bijvoorbeeld, als iemand, volgens jou, heel boos naar je kijkt. Dan kan je ook boos worden, negatief denken, gaan piekeren of twijfelen aan jezelf. Dat maakt je onzeker, waardoor je minder goed slaapt en moe wordt.

Door activatie of stress kan, depressie of burnout ontstaan. Daar zit je als ‘Sporter op weg naar de Top’ natuurlijk niet op te wachten.

PMA coaching op maat

Progressive Mental Alignment is een krachtige vraagmethodiek die ervoor zorgt dat je niet meer of ten minste minder getriggerd raakt door allerdaagse dingen, waardoor je mentaal en lichamelijk meer in balans komt.

Tijdens een sessie krijg je inzicht in de triggers die je uit balans brengen. Doordat belemmerde factoren worden opgeruimd merk je dat overmatige spanning of stress verdwijnt en gezonde prestatie spanning overblijft.

PMA coaching kan makkelijk via skype, zodat reiskosten of afstand geen belemmering hoeven te zijn. Meer info over PMA

Het boek ‘Innerlijke Macht’ geschreven door de grondlegger van PMA, Joop Korthuis, geeft veel achtergrond informatie over de rol van ons brein bij gegevensverwerking, waardoor wij ons dingen herinneren, maar ook waardoor we als mens last hebben van triggering en hoe dit op te lossen.

TRE begeleiding op maat

Tension Release Exercises is een een lichaamsgerichte methodiek voor het loslaten van spanning in spieren en bindweefsel. In oorsprong ontwikkeld voor natuurlijk herstel van lichte spanning, stress of trauma.

TRE staat voor gaat uit van de gedachte dat ons lichaam zichzelf kan herstellen, door ons neurologisch herstelmechanisme weer toe te laten.

Door het doen van specifieke oefeningen, wordt dit mechanisme om op een natuurlijk te kunnen ‘ontladen’ weer door ons lichaam herkent. Spanning in spieren of blokkades in het bindweefsel komen zo op een dieper niveau los

Meer info over TRE

Wat ik jou als Sporter te bieden heb

  1. Gratis en vrijblijvend analyse gesprek van jouw situatie (1/2 u skype)
  2. PMA coaching op maat, waarbij je kunt kiezen uit een pakket van 3-5 coachsessies (2 uur per keer via skype of IRL). Na 3 sessies een evaluatiegesprek om te kijken of we op de goede weg zijn.
  3. TRE begeleiding die een natuurlijke manier van ontspannen op gang brengt. Je kunt kiezen uit een pakket van 3 of 5 sessies (1-1,5 uur per keer via skype of IRL).
  4. Shiatsu massage (IRL) brengt je lichaam tot rust doordat Energie weer gaat stromen. Mogelijke spanning leer je beter aanvoelen om het vervolgens makkelijker te kunnen loslaten.

Als je lekker in je vel zit en fysiek sterk bent, komen resultaten vanzelf

  • Heb je last van spanning op momenten die er voor jou toe doen?
  • Wordt de druk om te ‘moeten’ presteren je soms te veel?
  • Heb je last van blessures of andere klachten die maar niet overgaan?
  • Heb je moeite jezelf gemotiveerd te houden?
  • Ben je op zoek naar een goede balans in fysieke en mentale kracht.
  • Wil je optimaal presteren en tegelijkertijd ontspannen genoeg zijn? 

Maak een afspraak voor een gratis analyse gesprek

Wat heb je te verliezen? Ik weet uit ervaring dat je het snelst stappen maakt door gewoon te beginnen en te ervaren waar je het probleem zit en hoe je het oplost. Ik heb zelf lang genoeg geworsteld toen ik zelf aan topsport deed, maar je wilt gewoon verder en geen tijd verliezen aan ‘gedoe’ daaromheen.

Sommige zaken heb je geen invloed op, maar waar je wel invloed op hebt is hoe je ermee omgaat. Als we vlot beginnen met de coaching zal je al snel stappen maken, minder stress ervaren en vol zelfvertrouwen jouw droom kunnen waarmaken.

Werkwijze PMA coaching

Een PMA coachsessie, werkt snel en effectief waarna jij je mentaal en fysiek  sterker te voelt, zodat jij weer snel verder kunt met jouw sport.

  • Een coachsessie duurt gemiddeld 2 uur.
  • Je leert je gevoel als gids te gebruiken.
  • Je gaat spanning sneller herkennen in je lichaam en begrijpen waar het vandaan komt
  • Er valt een last van je af wanneer je ontdekt welke triggers jou belemmerden om te doen waar je goed in bent.
  • Ja gaat jezelf beter begrijpen.
  • Je ziet meer mogelijkheden en kansen om te benutten
  • Mijn doel is dat jij zo snel mogelijk jezelf je eigen kracht terugvindt.
  • Je voelt je al snel meer in balans doordat je optimaal gebruik maakt van zowel jouw fysieke- als mentale kracht

Werkwijze TRE Tension Release Exercises

TRE zijn specifieke oefeningen die neurogene tremoren op gang brengen. Dit is ideaal voor sporters omdat het zowel preventief als herstellend werkt. 

  • Een TRE sessie duurt gemiddeld 3/4u – 1 uur. Eerste keer 5/4u – 1,5 uur.
  • Samen doorlopen we de specifieke TRE oefeningen die je als snel zelf kunt doen.
  • Ik bied jou veiligheid en begeleiding in het herkennen en intensiveren van jouw persoonlijke ‘loslaat’proces.
  • Je zal verbaast zijn hoe jouw lichaam weet’ wat goed voor je is.
  • Het is even wennen, je lichaam begeleid jou in plaats van andersom, dat jij (met jouw wil) je lichaam begeleid.
  • Mijn doel is dat jij zo snel mogelijk zelf met TRE mee aan de slag kan.
  • Vaag is het allerminst, plezierig, rustgevend en pijnstillend, dat wel.

Meer info en video over TRE en Sport

Een lichaam wat fysiek en mentaal in balans is presteert en herstelt beter.

Is niets doen voor jou geen optie meer?

Waarom zou je op dezelfde voet doorgaan en proberen te presteren met ‘te veel’ spanning of afleiding op momenten waar je liever wilt presteren. Wanneer spanning of blessures de overhand nemen weet je zeker dat resultaten uitblijven. Al die twijfel en onzekerheden, daar kan alleen jij wat aan doen.

Je hebt niet voor niets jaren keihard gewerkt om zo goed te worden als je nu bent. Je bent het aan jezelf verplicht om er ‘alles’ aan te doen wat bijdraagt aan jouw doel. Je wilt toch niet achteraf tegen jezelf moeten toegeven dat je toch een stukje hebt overgeslagen, namelijk jezelf.

Wie is er nou belangijker in je sport dan jij?