Ontspannen presteren in sport

Optimaal presteren, met aandacht voor fysieke- en mentale ‘zwakte’

Als ‘Sporter op weg naar de Top’ heb je de kwaliteit om je prestatieniveau steeds hoger te leggen. Hierdoor kan je steeds hogere doelen stellen en resultaten behalen.

Telkens weer zoek je de grenzen op van je kunnen. Soms zitten je eronder en soms eroverheen. Voor jou als sporter is het belangrijk om precies aan te voelen hoe ver je kunt gaan, zonder jezelf te overbelasten.

Optimaal presteren begint met aandacht voor fysieke- en mentale ‘Zwakte’ in plaats van ‘Sterkte’.

Aandacht voor ‘fysieke zwakte’

‘Pijn is fijn’ is in de sportwereld een vaak geroepen, maar ‘domme’ uitspraak. Als je geen pijn voelt heb je niet goed getraind of ben je in een wedstrijd niet tot het uiterste gegaan?

Als jij je lichaam als machine gebruikt en niet goed luistert naar wat je lichaam aankan, raak je uit balans. Dan ben je meer vatbaar voor ziektes en blessure of raak je eerder overtraind. Zo raak je achter op je training schema of mis je wedstrijden en dan blijven resultaten zeker uit.

Aandacht voor ‘mentale zwakte’ 

Wat lijkt te beginnen met iets fysieks als een blessure leidt vaak tot onvrede over resultaten, onzekerheid over eigen kunnen en twijfel over je sportcarrière. Ook miscommunicatie met de directe omgeving, wordt door veel sporters uit balans, vaak herkent.

Als je deze neerwaartse spiraal bij jezelf herkent …….

  • Ga vooral in gesprek met de mensen die je steunen, je trainer of coach.
  • Gun jezelf de tijd te onderzoeken waar voor jou het probleem ligt.
  • Is het iets specifieks wat jouw aandacht afleidt?
  • Ervaar je te veel druk voor, tijdens of juist na een wedstrijd?
  • Wat precies heb je het meeste last van? Is het puur fysiek of toch iets mentaals?

Kom je samen er samen niet uit? 

  • Wil je mentaal sterker worden?
  • Het plezier in je sport terugvinden?
  • Ga dan op zoek gaan naar specifieke begeleiding. 
  • Mentale begeleiding helpt om de controle over je sportcarrière terug te krijgen

MindBodyFlow helpt sporters Fysiek en Mentaal weer in balans 

Met Mindflow leer je de dagelijkse ‘triggers’, herkennen en oplossen, zodat je weer optimaal en ontspannen kan presteren.

Met Bodyflow leer je specifieke oefeningen, waardoor je lichaam zich makkelijker ontspant en herstelt

Begrijpen alleen werkt niet, je moet het ervaren om te voelen dat het werkt.

Triggers, Voelen, Oplossen of Loslaten

In de begeleiding wordt gebruik gemaakt van je gevoel. Je gevoel is de krachtigste graadmeter van jouw welzijn. Je lichaam vertelt je namelijk precies welke triggers er zijn waardoor jij je nog wel of niet meer prettig voelt.

Bedenk dat ‘triggers’ heel persoonlijk zijn. Wat bij jou spanning oproept, wordt door anderen wellicht helemaal niet als spannend ervaren! Triggers oplossen, werkt om bewuste keuzes te maken.

Als je weet hoe spanning voelt en waar in je lichaam je het voelt, kun je spanning oplossen of loslaten. Iedereen beschikt over een natuurlijk mechanisme om te ontladen of oplossen. Je moet het alleen even leren toepassen.

Overtuigingen

Wat in de weg staat om ontspannen te presteren, zijn onze overtuigingen. Die hebben we zelf gecreëerd, vaak toen we heel jong waren.

Als je nu in je sportcarrière bijvoorbeeld denkt, ‘Ik moet aan de verwachting voldoen’, maar het lukt niet. Dan heb je voor je gevoel gefaald of het gevoel dat je het niet waard bent om te presteren? Deze manier van denken klopt niet meer met de werkelijkheid van Nu.

Het zijn oude gevoelens. We hebben er vooral last van op momenten van tegenslag. Onze eigen gedachten belemmeren onze groei, ontwikkeling en prestaties, in negatieve zin.

Wil jij optimaal presteren met aandacht voor fysieke- en mentale zwakte? Plan een gratis intakegesprek via skype.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
30 ⁄ 3 =